Reklamodawcy są już integralną częścią piłki nożnej. Gdyby nie oni, to przychody klubów byłyby zdecydowanie mniejsze. Dlatego w futbolu od dawna największe marki prześcigają się o umieszczenie swoich logotypów na trykotach zawodników. Ale które kluby notują największe zyski z takich współprac?
Trwająca nadal pandemia wywołała spory wstrząs w niemal każdej dziedzinie pracy. Sportowcy, a raczej działacze i zarządcy klubów odczuli to tak samo mocno, lub nawet mocniej, jak „przeciętni” ludzie. Jednym z ciosów było dla nich zamknięcie stadionów dla kibiców, przez co odeszły wpływy ze sprzedaży biletów. To jednak nie spowodowało załamania się rynku.
Właściciele mają bowiem w dalszym ciągu różnego rodzaju inne sposoby na otrzymanie sporych zysków. Jednym z nich są oczywiście reklamy, a raczej miejsca na reklamy. W zależności od tego, jak dużą reklamę da się bowiem w danym miejscu na koszulce umieścić, kwoty z umów sponsorskich wzrastają.
Dlatego najcenniejsze są najbardziej widoczne i największe, najbardziej odkryte pola na trykotach zawodników. Jednym z nich jest środek, a więc centralna część koszulki. To właśnie o to miejsce najbardziej zabiegają reklamodawcy.
Bezkonkurencyjny lider
Kto zatem osiąga największe wpływy z tego tytułu? Okazuje się, że najbardziej obfitym kontraktem sponsorkim może pochwalić się Real Madryt. „Królewscy” mają podpisany kontrakt do 2022 roku z firmą Emirates. Na jego mocy inkasują rocznie 82,5 mln dolarów.
Dzięki temu dominują nad resztą stawki. Drugi w rankingu Manchester United otrzymuje bowiem od TeamViewera 64,9 mln dolarów na rok. Podium uzupełnia FC Barcelona, która jest dosłownie krok za „Czerwonymi Diabłami”. Katalończycy od Rakutena dostają 64,8 mln dolarów.
Pierwsza „10” rankingu największych umów sponsorskich:
- Real Madryt (Emirates) – 82,5 miliona dolarów
- Manchester United (TeamViewer) – 64,9 mln dolarów
- FC Barcelona (Rakuten) – 64,8 mln dolarów
- PSG (Accor) – 57 mln dolarów
- Arsenal (Emirates) – 56 mln dolarów
- Liverpool (Standard Chartered) – 55,3 mln dolarów
- Chelsea (Three) – 55,2 mln dolarów
- Juventus (Jeep) – 53,1 mln dolarów
- Tottenham (AIA) – 50 mln dolarów
- Bayern Monachium (Deutsche Telekom) – 35,4 mln dolarów